پزشکی از راه دور، نرخ غربالگری رتینوپاتی دیابتی را درمناطق روستایی 40 درصد افزایش داد

25 مه 2017- بر اساس یک تحقیق جدید، پزشکی از راه دور یا Telemedicine توانسته است نرخ غربالگری چشم افراد را برای رتینوپاتی دیابتی در مناطق روستایی آمریکا تا 40 درصد افزایش دهد.

 در طی این مطالعه که به مدت 3 سال بطول انجامید، یک گروه از محققان دانشگاه کارولینای شمالی بروی 1661 فرد مبتلا به دیابت، برای غربالگری سلامت چشم تمرکز کردند.

آنها می‌خواستند اثرات غربالگری از راه دور را در شناسایی زود هنگام بیماریهای چشمی دیابت بررسی کنند، زیرا 50 درصد از افراد مبتلا به دیابت درحال حاضر برای رتینوپاتی دیابتی غربالگری نمی‌شوند.

دکتر Garg رهبر این تحقیق گفت: جلوگیری از کاهش بینایی به دلیل رتینوپاتی دیابتی یک ضرورت بهداشتی محسوب می‌شود، غربالگری به طریق پزشکی راه دور، می‌تواند موجب افزایش نرخ بقاء، کاهش نابرابری‌های اجتماعی و اقتصادی و افزایش دسترسی به مراقبتها و در نهایت جلوگیری از رتینوپاتی تهدید کننده‌ی بینایی و بهبود نتایج و کیفیت زندگی بیماران مبتلا به دیابت شود.

او افزود: بسیاری از بیمارانی که به مطب من مراجعه می‌کنند، به دلیل دیابت، بینایی خود را از دست داده‌اند در حالیکه به عنوان یک متخصص شبکیه ما می‌دانیم که این بیماری کاملاً قابل پیشگیری است. ما می‌توانیم از 90 درصد از بیماریهای شدید مرتبط با رتینوپاتی دیابتی جلوگیری کنیم.

در Telescreening(غربالگری از را دور) پرستاران و تکنیسین‌ها به عنوان اپراتور دوربین‌های شبکیه آموزش داده می‌شوند، آنها از دوربین‌های دیجیتال ویژه‌ای برای ثبت تصاویر  single 45-degree macular-centered از هر دو چشم استفاده کرده و تصاویر را برای ارزیابی توسط  متخصص شبکیه به مراکز درمانی ارسال می‌کنند. در عرض 24 ساعت گزارش پزشک متخصص در مورد چشم بیمار، همراه با تشخیص و توصیه‌هایی برای درمان یا مدیریت بیماری ارسال می‌گردد.

 دکتر Garg گفت: با این روش تا انتهای کارآزمایی، در 80 درصد از شرکت کنندگان هیچ اثری از رتینوپاتی دیابتی وجود نداشت، کارشناسان آموزش دیده توانستند 11 درصد از افراد مبتلا به رتینوپاتی خفیف تا متوسط و 9 درصد از افرادی که به رتینوپاتی شدید مبتلا بودند را شناسایی کنند. از میان افرادی که به متخصص چشم ارجاع شدند، 60 درصد مراجعه کرده و تحت درمان قرار گرفتند.

 دکتر Garg گفت: ما می توانیم دسترسی به مراقبتهای لازم را برای بیماران مبتلا به رتینوپاتی دیابتی بهبود بخشیم، زیرا در حال حاضر حتی نیمی از افراد مبتلا به دیابت برای رتینوپاتی دیابتی غربالگری نمی‌شوند درحالیکه ما می‌توانیم با این روش، بیماران را به متخصص چشم برای ارزیابی شبکیه ارجاع دهیم.

موانع در برابر دستیابی به مراقبتهای لازم، در حال افزایش است زیرا فشارهای اقتصادی به بیماران بیشتر شده و تعداد بیماران مبتلا به دیابت در حال افزایش است. ما می‌دانیم سیستم فعلی بهداشتی و درمانی ما نمی‌تواند به نیازهای بیماران پاسخ دهد.

قابل توجه است که در بریتانیا یک برنامه‌ی رتینوپاتی راه‌اندازی شده است و از همه‌ی افراد مبتلا به  ثبت دیابت که بیش از 12 سال سن دارند، برای شرکت در برنامه‌ی غربالگری رتینوپاتی حداقل یک بار در سال ثبت نام می‌شود. یافته‌های این مطالعه در مجله‌ی JAMA Ophthalmology منتشر گردید.

منبع:

www.diabetes.co.uk/news/2017/may/telemedicine-boosts-rural-diabetic-retinopathy-screening-rates-by-40-per-cent-91099114.html